Hиязқожа баба
Тарихта әулиелігімен ғана емес халықаралық қатынастарда да орны бар Ниязқожа баба туралы бір үзік сыр
Ниязқожа баба Төлеби заманында пәтуа айтқан қазы болған кісі. Жас әрі парасатты, сауатты болған баба әділдікті жақтаған дейді. Бұл жайында мынадай мәліметті ұсынғанды жөн көрдік. 2010 жылдың 30-сәуірінде «Егемен Қазақстан» газетінде «Хасакэ гун ма ту» немесе бір суреттің сыры» деген айдармен тарих ғылымдарының докторлары, профессорлар Б.Еженхан мен С.Мадуанның мақаласында Қазақ елінің тұңғыш Президенті Н.Ә.Назарбаевтың бастамасымен өмірге келген «Мәдени мұра» мемлекеттік бағдарламасы аясында, Алматыдағы «Дайк-Пресс» баспасынан 2005 жылы жарық көрген «Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері – тарихи-мәдени жәдігерлер» атты еңбектің ІІ томының соңғы бөлімінде Қытай елін билеген ең соңғы династиялық әулет – Цин империясы дәуірінде салынған, жазылып-сызылған сурет-картиналар қазақ халқының тарихы, этнографиясы мен мәдениетіне тікелей қатыстылығы зерделенгендігін сөз етеді. Осы жарияланған материалда «Хасакэ гун ма ту – Қазақтардың Цин патшасына сәйгүлік сыйлауы» деп аталатын суреттің түпнұсқасының (қазір Париж қаласындағы ГИМЭ – Шығыс өнері мұражайының қорында сақтаулы) фото көшірмесін Алматыдағы Р.Сүлейменов атындағы Шығыстану институтының директоры, тарих ғылымдарының докторы, профессор М.Әбусейітова 2004 жылы түсіріп әкелгені айтылады.
Осы мақалада мынадай жолдар бар: «…Сонда өлке билері Әбіліз, Төле би, Қойгелді және Сасық би ақылдаса келіп, Төле бидің ұлы Жолан, Хангелдінің аталас бауыры Пұсұрманды елші етіп жіберіп, біздің атымыздан патшамен дидарласып келсін деген шешімге келеді. Олар өздерімен бірге патшаға беретін сыйлық ретіндегі 3 бөлік ат пен амбанға (генералға) беретін сыйлық ретіндегі 1 бөлік атты апармақ, -деген деректен кейін елшілікке жіберетін үшінші адамға Ташкент мұсылман отырықшыларының бір басшысы, Қожа Молда шәмші де өз елшісін қосуды өтінеді. Сөйтіп, Меңнияз Қожаны аттандырады. Картина-суреттегі үш адамның бірі – бас елші Төле би ұлы Жолан болса, екіншісі – Пұсырман би, үшіншісі – Меңниязқожа екені еш шүбә келтірмейді. Қалған екеуі қызметшілері болса керек» деген мәліметті келтіреді («Егемен Қазақстан» газеті. 30 сәуір, 2010ж.).
Осы мақаладағы Меңниязқожа – баба Ниязқожа. Ол көріпкелдігі бар, емі еш кетпейтін әулие болған. Адам не мал дертке шалдықса оларды бір көргеннен жазып жіберетін қасиеті бар еді деседі. Осындай парасаттылыған таныған Төле би өзінің немересі Ардақ есімді қызды берген екен. Төлебидің немересі Ардаққа үйленгеннен кейін еншісіне Қазығұрт тауының баурайындағы Тұрбат елдімекенінің жанындағы Қарабау деген табиғаты әсем жайылымды сыйға тартқан. Батыр Жолдастың бабалары осы Қарабау елдімекенінен Зақтың бойына қоныс аударған.
Бабаның әулиелігі жайлы күні бүгінге дейін сан қилы мәліметтер айтылады. Соның бірі былай болып келеді:
Осы айтылған елдімекенге Ниязқожа баба келген кезде сол өңірдің белді байларының бірі Қарабайдың (руы ағанай) малдары ауруға шалдығады. Қанша ем жасаса да шипасын таба алмайды. Сонда Қарабай Ниязқожаны кездестіргенде сен Төле бидің ықыласына бөленген жансың, қожалығың тағы бар. Соның пайдасы тиер деп малдарымды осы беткейге өріп едім, шарапатын көре алмадым. Малдар бірнен соң бірі қырылып, мың сан малдан айырылып қалдым. Осындай да қожалығың болса мырзалығыңды танытпайсың ба? -деп назын айтады екен.
Айтқан сөзіне қасиетті баба ертең сәскеде бар малыңды менің алдымнан айдап өткіз дейді. Баба тұрған мекенде ойпаттау жер бар-тын ол соны меңзеп көрсетеді. Бірақ бір шартым бар дейді.
Қарабай:
– Ол қандай шарт?
Баба:
– Сенің шабармандарың мал айдап өткен сәтте менің жүзіме қарамасын, оларға осыны ескерт дейді.
Уәделескен уақытта, шабармандар малды айдап баба айтқан ойпаттан өткізіп жатады. Алайда шабармандар арасында жас бала бар еді. Ірі қараның арасында қозы мен қойларды айдап келген. Ол өзінің қызығушылығына бой алдырып, қарап қояды. Содан бала жанарынан айырылып қалады екен.
Сол жайттан кейін Қарабайдың малдары дертіне шипа тауып, өлімнен қалып, сауығып, малдың басы аман қалады. Осы жайттан кейін оның анасы әлгі жас баланы алып, Ниязқожаға келеді. Сондағы айтқаны:
- Жарқыным, Қарабай жалғыз ұл еді. Әбестік қылса айыпқа бұйырмассың. Артық кеткені болса кешірерсің. Мұнан әрі ол аға сен іні болып татулықта болыңдар, ал мен саған да ана болайын дейді.
Ана сөзіне тоқтау салған баба қолын беріп:
– Сіз бүгіннен бастап маған да анасыз дейді.
Мұндай сөзді естіген Ажар ана Ниязқожаны бауырына басқан дейді. Сонда салихалы жасқа келген Ажар анамыздың қос емшегінен сүт аққан екен. Міне содан бері баба ұрпағына көрші болып келетін ағанайлар емшектес бауыр болып кеткен деседі. Содан бері ағанайлармен көрші болып келетін әулет қыз алып, қыз берместей туыс болып, ағайындай жақындасып кеткен.
Осы сәтте балаға көзі түскен қасиетті баба дертін сұрайды. Сонда ана былай дейді:
- Бұл жетім бала. Кешегісін көпшілікпен бірге қозыларды айдап өткен еді. Балалыққа салынып, қызық көріп, саған қарап қойыпты, шырағым. Содан жанары өшіп, соқыр болып қалды.
- Ниязқожа баба балаға қарап:
- Не көрдің? Қане, шыныңды айтшы -дейді.
- Мен Сіздің аузыңыздан лапылдап шығып жатқан отты көрдім, -депті, діріл қаққан бала.
- Сен шыныңды айттың. Қорықпа, -деп баланың маңдайын сипағанда әлгі баланың жанары қайта ашылыпты.
Бүгінде бабалардың сол асыл мекені қаз қалпында сақталған. Ескі қыстақтары мен қорымдары көнеленген. Бұлақтарының суы мен сарқырап ағып тұрған сайдағы сулардың да тартылғаны қашшан. Кейіннен олар өздерінің қоныстарын жоғарыда сөз еткен үлкен Зах каналының бауырына қоныс аударған. Ал қазіргі «Қарабау» елдімекені бұрынғы «Қазақстанның 13 жылдығы» бүгінде «Жібек жолы» әкімдігіне қарасты аталатын шағын ауыл. Әулие бабаның бүгінгі ұрпақтары осы аталған елдімекенде қоныстанған.
Н.Б.Мансұровтың «Еңселі ерлер ерлігі» кітабынан
************************************************************************************************
«ХАСАКЭ ГУН МА ТУ» НЕМЕСЕ БІР СУРЕТТІН СЫРЫ
Қазақ елінің тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамасымен өміргекелген “Мәденимұра” мемлекеттік бағдарламасы аясында, Алматыдағы “Дайк-Пресс” баспасынан 2005 жылы жарықкөрген “Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері – тарихи-мәдени жәдігерлер” атты еңбектің ІІ томының соңғы бөлімінде Қытай елін билеген ең соңғы династиялық әулет – Цин империясы дәуірінде салынған, жазылып-сызылған сурет-картиналар қазақ халқының тарихы, этнографиясы мен мәдениетіне тікелей қатыстылығы зерделенуде. Сол қолданбалы көркемөнер туындылары ғылыми тұрғыдан тұңғыш рет қарастырылып, тарихи жазба деректер мен өнер туындылары салыстыра зерттелу үстінде.
Жоңғар күйрегеннен кейін Қазақелі Цин империясымен ғасырдан астам уақыт бойына саяси-дипломатиялық, сауда-экономикалық және шекаралық істер бойынша тығыз қарым-қатынас орнатты. Осы кезең туралы Қытай мұрағаттарында аса құнды ресми тарихи жазба деректер, құжаттар молынан сақталған. Сондай-ақ, хатталған тарихи-мәдени көркемөнер ескерткіштері санатында Қазақ хандықтары тарапынан Цин императорларының ордасына арнайы жіберілген кейбір елшілердің, рубасылар мен олардың әйелдерінің, қарапайым қазақ шаруалары, т.б. туралы тарихи-этнографиялық құндылығы аса зорсурет-картиналар кездеседі. Бұл баға жетпес ескерткіштердің, көркемөнер туындыларының едәуір бөлігі Қытай, Еуропа елдерінің мұражайлары мен кітапханаларының сирек қорларында сақтаған. Сол жәдігерлердің ішіндегі бірегейі, жауһары “Хасакэгунма ту”, яғни “Қазақтардың Цин патшасына сәйгүлік сыйлауы” деп аталады. Суреттің түпнұсқасы қазір Париж қаласындағы ГИМЭ – Шығыс өнері мұражайының қорында сақтаулы тұр. Оның фото көшірмесін Алматыдағы Р.Сүлейменов атындағы Шығыстану институтының директоры, тарих ғылымдарының докторы, профессор М.Әбусейітова 2004 жылы түсіріп әкелген.
“Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелерінің” ІІ томында жарияланған “Цин дәуірі суреттеріндегі қазақтар” атты мақаланың “Джузеппе Кастильони салған “Хасакэ гун ма ту атты сурет” деп аталатын бірінші параграфында көрсетілген. Осы арада сурет авторы туралы оқырмандарға аз-кем мәлімет берекетсек дейміз. Джузеппе Кастильони (Gіusseppe Castіlіone, қытайша есімі Лан Шинин) католик миссионері ретінде 1715 жылы Қытайға барып, Цин патшасының сарай суретшісі болып, циннің үшінші дәрежелі лауазым шенін алған. Циннің үш патшасына (Канси, Юнчжэн және Цяньлунға) қызмет көрсеткен. Оның тарихта атын қалдырған еңбектері: 1) әйгілі патшалық саябағы әрі сарай кешені – “Юань минюаньді” жобалау жұмысы сол секілді “Жоңғар мен Хуэйбуды (Қашқарияны) тыныштандыру операциялар”, “Цяньлун бұғы аулауда”, “Жүз арғымақ”, осылардың қатарында “Қазақтардың Цин патшасына арғымақ сыйлауы” да бар. Сурет туралы мақала авторлардың бірі (Б.Еженхан) тарапынан бұл сурет туралы “Абылай хан қатарлы қазақ көсемдерінің Цин патшасы Цяньлунға жіберген елшілері (1757 жылы) және олардың Цяньлунға апарған арғымақтары бейнеленген” деген тұжырымдама жасалған. Бұл жерде біз өзіміз төменде келтіретін тарихи жазба дереккөздерін ескермегендейміз. Мысалы, жоғарыда келтірген “Қазақстан тарихы” туралы деректемелерінің екінші томының 50-51 беттерінде “…Абылай Әмір сананың және Жоңғархандығының дәурені келмеске кеткенін, өз іргесіне жойқын күштің ақыры мықтап келіп жеткенін, ендігі жерде Қазақ елінің мүддесін дипломатиялық жолдармен қорғау қажет екенін түсінді. Сондықтан Цин патшалығымен бітімге отыру үшін және Қазақ-Цин арасындағы шекара жер мәселесін шешу жолын іздестіру үшін Цин патшасы Цяньлунға өзелшілерін жіберді. …Цин патшасының жоңғарларды жаныштау армиясының оң қолбасшысы генерал Чжау Хуэйдің өз патшасына жіберген мәлімдемесінде былай делінеді: “Абылай… …өтініш хатымен бірге 4 арғымақ сыйлап, Хэнцзигээр (Кенжеқара) қатарлы жеті адамды елші етіп, патшамен жүздесуге жіберіпті. Бұдан тыс ол елші жіберіп, сыйлық ретінде маған да арғымақ берген екен”.
Көріп отырғанымыздай, генерал өзінің мәлімдемесінде патшаға сыйлық ретінде Абылайханның 4 арғымақ жібергенін, жеті елшінің санын, аты-жөнін анық көрсеткен. Ал, “Хасакэ гун ма ту” сурет-картинасында 3 арғымақ, үш елші және екі қызметші бейнеленген. “Хасакэ гун ма ту” сурет-картинасында бейнеленген бұл елшілердің 1757 жылы Цин империясына Абылай хан жіберген елшілер емес, 1758 жылы Ташкент шаһарынан Төлебидің Цин императоры Цяньлунға жіберген елшілері екендігін толық дәлелдеп тұрғандай. Олар Цяньлун патшаға “беретін сыйлық ретіндегі 3 бөлік ат” алып барған Төлеби ұлы Жолан (бас елші), Пұсырман би және Меңнияз қожа екендігі күмән келтірмейтіндей.
“Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері” “Цин патшалық дәуірінің мұрағатқ ұжаттары” сериясының ІІІ томында жарияланған №10 құжаттағы Амбан Фудэнің (Цин императорының генералы) өзінің әскерін бастап Қазақ жеріне барып, Қасақ шираны тұтқындау ісін орындай алмағандығы және патшамен дидарласпақ болған қазақ және хуэйцзи (отырықшы мұсылман) елшілерін қорғап әкеле жатқандығы туралы маньчжур тілінде жазған 1758 жылғы 5 қыркүйектегі мәлімдемесіндегі мына жолдар сөзімізге мысал бола алады. “Мен, патшаның құлы Фудэ, осы мәлімдемені жазып жібердім. Патша ағзам төмендегі айтылған іс туралы хабар алғай. Жақында мен, патшаның құлы, Моңғолдай мен Хешан қатарлыларды Батыс бөлік қазақтарға жіберген кезімде оларға егжей-тегжейіне дейін түсіндіре отырып мынадай тапсырма бергем: “Сендер Батыс бөлік қазақтарға барғаннан соң, егер Қасақ шираның сонда екендігін анықтасаңдар, онда оны қайтсеңдер де тұтқындап, айдап әкеліңдер. Ал егер ол расында да ол жерде болмаған жағдайда, сендер міндетті түрде Төлеби (мәтінде ТиlіЬаі) мен Тілеуке (мәтінде Теlіukе) қатарлыларды өздеріңмен бірге ертіп келіңдер”, – дейді де, “Әбіліз хан мен барлық батыр, қожалар бірауыздан: “Сіздер айтқан опасыз қарақшылар шынындада бізге келмеген. Егер олар бізде болса, біз оларды қалайша сіздерден жасырып алыпқалмақ едік! Біздің осы Қазақ жеріндегі болып жатқан барлық істер Төлебидің басшылығымен шешіледі. Ертең Төлебидің өзі осында келмек. Ертең біз бас қосып ақылдасқаннан кейін сіздермен кездесіп, бір келісімге келейік” дегенді айтты”.
Сонымен “Әбіліз, Төлеби, Қойгелді және Сасықби ақылдаса келіп, Төлебидің ұлы Жолан, Хангелдінің аталас бауыры Пұсұрманды елшіетіп жіберіп, біздің атымыздан патшамен дидарласып келсін деген шешімге келдік. Олар өздерімен бірге патшаға беретін сыйлық ретіндегі 3 бөлік ат пен амбанға (генералға) беретін сыйлық ретіндегі 1 бөлік атты апармақ”, – деген деректен кейін елшілікке жіберетін үшінші адамға Ташкент мұсылман отырықшыларының бір басшысы, Қожа Молдашәмші де өз елшісін қосуды өтінеді. Сөйтіп, Меңнияз Қожаны аттандырады. Картина-суреттегі үшадамның бірі – бас елші Төле- биұлы Жолан болса, екіншісі – Пұсырман би, үшіншісі – Меңнияз қожа екені еш шүбә келтірмейді. Қалған екеуі қызметшілері болса керек.
Бұл арадағы негізгі айтайық дегеніміз, “Қазақтардың Цин императорына сәйгүлік сыйлау сурет-картинасының идеясымен жасалған жаңа интерпретация екенін айта кетуді парыз санаймыз. Бұған қоса суреттің фото көшірмесінен көшірмесін жасаған репродукция” суретші Асейн Жұмабеков, жоба жетекшісі Ерболат Төлепбай екенін де айта кеткен жөн. Тарихи деректерде әртүрлі пікірлер болып жатады. Бірақ оның бәрін қолымен қойғандай, үзілді-кесілді Абылай ханның, болмаса не Төлебидің елшілері деуге келмейді деп топшылаймыз. Соңғы айтарымыз, бүгін Президенттік мәдениет орталығында тұсау кесер рәсімі өткізілгелі отырған “Қазақтардың Цин императорына сәйгүлік сыйлау” сурет-картинасын ол замандағы қазақ жұртының сөзін сөйлеп, билік айтқан, көрші мемлекеттермен қайтсек қарым-қатынасты жақсартып, береке-бірлікте халқымызды сақтап, ұрпағымызды алаңсыз өсіреміз деген ұлы тұлғалардың көрші мемлекетке жіберген елшілерінің жиынтық бейнесі десек, ұтылмаймыз. Тарих көші қилы кезеңдерде қайталанып отырады. Дәл сол Абылайхан мен Төлеби заманындағыдай елшілік жіберіп, ел билігін бекіту бүгінде де жалғасын тауып отырғанына куә болудамыз.
Бақыт ЕЖЕНХАН, тарихғылымдарыныңдокторы,
Сейтқали МАДУАН, тарих ғылымдарының докторы, профессор.
«Егемен Қазақстан» газеті,
30-сәуір, 2010.